Kamerainnstillinger – veldig enkelt forklart

Categories Foto- og redigeringstips

 

Ofte når man skal lese om kameraets innstillinger kommer det mange kompliserte og lange forklaringer som er vanskelige å forstå og ikke minst huske. Så derfor tenkte jeg å skrive en enkel og kort forklaring som forhåpentligvis kan være til hjelp for noen.


Blender:
Bestemmer hvor mye av bildet som er i fokus og hvor lyst det blir
Lite tall (feks 2.8) = stor blender, lite av bildet blir i fokus, bildet blir lysere
Stort tall (feks 22) = liten blender, mye av bildet blir i fokus, bildet blir mørkere

Stor blender (bare en gåsunge i fokus, mens resten blir uklare)

Liten blender (mye av bildet er i fokus)

Lukkertid:
Hvor lang tid kameraet bruker på å ta bildet
Kort lukkertid = høyere tall, fryser bevegelsene så bildet blir skarpt, jo kortere tid desto mørkere blir bildet 
Lang lukkertid = lavere tall, fanger bevegelse i bildet, jo lengre tid desto lysere blir bildet 

Kort lukkertid (fuglens bevegelser er stanset)

Lang lukkertid (fanger bevegelsen i bildet)
 

ISO:
Hvor lyst bildet blir 
Lavt tall (feks 100) = bildet får mindre korn, jo lavere tall desto mørkere blir bildet
Høyt tall (feks 3200) = bildet får mer korn, jo høyere tall desto lysere blir bildet 

Lav ISO (lite korn på bildet, greit med lys fordi dette var tatt ute i solen)

Høy ISO (mer korn i bildet, nok lys selv om det var mørkt inne)
 

Som dere ser henger alle innstillingene sammen, endrer man en av de kan det hende man må stille på de andre for å få riktig eksponering. Det er en del å huske på, og kan derfor være litt vanskelig i begynnelsen. Men når du mestrer dette så har du full kontroll på hvordan resultatet blir. Så sett kameraet ditt på manuell (M) og øv i vei! 

 

~Var dette en grei forklaring? Ønsker dere flere slike innlegg?

116 kommentarer

116 thoughts on “Kamerainnstillinger – veldig enkelt forklart

  1. elsker sånne innlegg som dette, det er så enkelt å blande ting når det kommer til kamerainnstillinger, så tusen takk for gode tips 🙂

  2. Åh, akkurat hva jeg trengte! Vi holder nemlig på med en foto-oppgave på skolen der vi skal bruke bl.a. speilrefleks, har aldri helt skjønt meg på de innstillingene. Takk!

  3. Enig med deg. Det er mye komplisert når man skal lese om hvordan innstillinger fungerer, spessielt i bruksanvisningen. Bra at noen tar seg tid til å lake et enkelt innlegg som dette 🙂 Veldig bra forklart! ♥

  4. gjerne det, treger masse repetisjon på dette. Det er så utrolig mange ting å ta hensyn til når man tar bilder, og ender nesten alltid opp med auto igjen fordi det er kjappere. Dine bilder er veldig bra 🙂

  5. wow ja dette ble jo knallenkelt og tydelig forklart!! vil egentlig skrive et sånt innlegg selv, men wow så enkelt du fikk det til å virke!!

  6. Så fint oppsummert! Jeg føler jeg famler veldig ennå. Har begynt å få forstå forskjellen mellom de ulike innstillingene men så var det dette med at alt henger sammen da… Veldig inspirerende å se dine flott bilder i alle fall. Imponerende:)

  7. Wow! Dette er ting jeg alltid sliter med å få ordentlig, så tusen takk !! <3 det var utrolig bra tips og håper du fortsetter med slike tips - greit for oss bloggere å dele "hemmelighetene" hihi!

  8. Glemte å si: Ja, til flere sånne innlegg :). Hva med en dag skrive en enkelt forklart fotobok, det måtte da på sikt være en kjempefin jobb for DEG <3 Ønsker deg en nydelig dag, Iselin <3

  9. Nydelig det øverste bildet 🙂 Helt fantastisk. Så fint du forklarer litt. Jeg trenger å lære litt om foto. Kan litt om motiver føler jeg. Men sånne tekniske ting trenger jeg å lære litt om 🙂

  10. Veldig fine bilder! Jeg bruker mobilen min når jeg tar bilder fordi jeg ikke har noe bra kamera. Ønsker meg et nytt.

  11. Nydelige bilder du tar, du er kjempe flink! 🙂 Du har fått en ny følger! Og takk for at du har lagt igjen fine kommentarer hos meg<3

  12. Jeg strevet faktisk i flere år med å forstå akkurat dette, og sammenhengen i disse funksjonene. Synd jeg ikke fikk en like god forklaring da 😉 Knipset bilder på auto i lang tid etter gikk over til speilrefleks. En skam egentlig 🙂

  13. Fint med slike innlegg, bruker manuelle innstillinger selv og synes bildene blir mye bedre da, eneste minuset er at det ikke er like enkelt om man har dårlig tid, hehe.♥

  14. Takk dette trengte jeg, bildene blir alltid så kornete og uklare når jeg tar bilder inne, skal teste ut de forskjellige innstillingene i morgen. Utrolig fine bilder du tar, hjelper også når man har et bra kamera 😉

  15. WOW, så utrolig smart. Jeg har hatt speilrefleks i litt over 4 år og først nå har jeg fått en forklaring som jeg skjønner! Takk 😀

  16. Så flott at du kort beskriver hvordan en kan stille kameraet når en fotograferer, sikkert nyttige tips for mange. Du tar flotte bilder! Spesielt synes jeg måken, barneportrettet og det bildet med stjerneskuddet / hva det nå var, så meget fint ut. Selv har jeg et Nikon D 5300 og er meget fornøyd. Ha en toppers dag !

  17. Veldig, veldig bra, slike innlegg setter jeg stor pris på, tusen takk:) Har alltid lurt på de forskjellige tingene her, og du forklarer og viser det kjempeflott:D

  18. Tusen takk for din kommentar i min blogg.
    Nydelige bilder. Du er kjempeflink! Synes dette innlegget var nyttig for meg som igjen ikke er så flink med mitt profesjonelle kamera, som har en litt uverdig eier. Webdesign vil nok alltid være min sterke side.

  19. Godt forklart på en enkel måte! Jeg ønsker meg flere slike innlegg, så jeg kan lære å bruke det fine kameraet mitt. 🙂

  20. Ææ, tusen takk for fin forklaring! 😀 Når kameraet har ligget borte en stund og nærmest støvet ned, går det meste av kunnskapene litt i glemmeboken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *