Chili sin carne

Categories Mat og godsaker


Chili sin carne er chili con carne bare uten kjøtt, perfekt for den som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket og samtidig vil spise noe sunt og godt

Selv er jeg vegetarianer og prøver å spise stadig mer vegansk, så derfor har jeg eksperimentert med oppskrifter den siste tiden

Denne syns jeg var veldig god, og det blir mye mat for en billig penge!

Det du trenger er:

2 løk
2 fedd hvitløk

2 selleristenger

2 gulrøtter

1 boks hvite bønner

1 boks røde kidneybønner

1 boks kikerter

2 bokser hakkede tomater

Vann

2 paprika

1 ts chilipulver

1 ts spisskummen

1 ts kanel

1 ts paprikapulver

Jeg vil anbefale å kjøpe økologiske ingredienser og bønnene og hakket tomatsaus økologisk på papp i stedet for metallboks. Dette er selvfølgelig ikke en nødvendighet, men det gjør måltidet utrolig mye sunnere for både miljøet og kroppen din.

 

Finhakk løk, hvitløk, gulrot og selleri

Grovhakk paprika og ha alt i kjelen (jeg pleier å putte oppi kjelen etter hvert som jeg har hakket ferdig for å spare tid)

Skyll bønnene og kikertene og ha det oppi gryten

Putt oppi de hakkede tomatene, fyll en av kartongene halvfull med vann og ha dette oppi før du rører godt

Tilsett alt av krydder og gjerne salt og pepper også

La blandingen småkoke under lokk i 30-40 minutter

 

~Har dere smakt dette før?

 

 

 


 

19 kommentarer

19 thoughts on “Chili sin carne

  1. Aldri smakt det før, men så veldig godt ut! Tror ikke jeg hadde klart å spise det uten kjøtt da, da jeg hater nesten all slags grønnsaker og andre ting man kan bruke istedet for kjøtt.

  2. Har laget dette en gang før, mye gode smaker dette. Din så veldig god ut 🙂 Har også kuttet ut alt av meierivarer, egg osv. og syns det går helt fint, men man må være litt kreativ ja 🙂

  3. Dette var nydelig. Liker utrolig godt denne typen mat. Jeg droppet selleri og kidneybønner, hadde bare i en boks med hakkede tomater. Kommer til å lage igjen, takk for at du deler oppskriften:-) Restene er utmerket til å fryse. Serverte med ris og salat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *