Fiberrike speltboller uten sukker (kan gjøres laktosefri)

Categories Mat og godsaker


Dette var ingrediensene jeg brukte, jeg har hentet inspirasjon fra flere oppskrifter. Jeg hadde ikke laktosefri rømme, men hvis du bytter ut kesam med det så får du laktosefrie boller! (PS jeg doblet oppskriften, totalt vil du få 9 boller hvis du følger oppskriften nedenfor)

 

60 g melkefri melange
2 dl laktosefri melk

70 g laktosefri rømme (eller kesam som jeg brukte)
1 pakke fersk gjær (den blå)
50 g sukrin+
1ss Fibersirup Gold
2 ts kardemomme
1/2 ts himalayasalt
70 g Fiberfin
300 g steinmalt speltmel
1 økologisk egg



Smelt smøret, ha i melk og bland inn gjæren. Bland så inn sukrin+, fibersirup gold, himalayasaltet, kardemommen og kesam/rømme

Bland inn Fiberfin. Visste du at 1 ss Fiberfin inneholder like mye fiber som 1 kg grovt mel?

Så blander du inn speltmelet, ikke tilsett mer når deigen slipper kjelen

La deigen heve i 1 time under et håndkle, den skal bli omtrent dobbel så stor

Hvis du vil ha halvparten med rosiner så deler du deigen i to, vil du derimot ikke ha rosiner eller ha rosiner i alle trenger du ikke det

Rull deigen i en lang pølse og del i like store deler, siden jeg doblet deigen ble dette 9 boller

Rull ut boller og sett på et brett

Den andre halvdelen puttet jeg rosiner i

Del den opp i like store biter, med doblet oppskrift ble det 9 boller. Har du enkel oppskrift vil du få totalt 9 boller til sammen

La bollene etterheve under håndkle i 30 minutter

Pensle bollene med vispet egg og stek midt i ovnen på 200 grader til de er gyldne (omtrent 12 minutter)

Avkjøl bollene på rist. Mmm de smaker så godt! Frys gjerne ned de som ikke blir spist opp, på den måten kan du ha varme, ferske boller når du vil

#sukkerfri #boller #bakst #laktosefri

30 kommentarer

30 thoughts on “Fiberrike speltboller uten sukker (kan gjøres laktosefri)

  1. Ser himmla godt ut, men desverre blir jeg også himmla sjuk av det 🙂 mange tror spelt er glutenfritt, men det er det ikke. Spelt er en hardfør søster av hvete,men som gir mindre avling 🙂 har hatt spelt på jordene mine en gang skjønner du. :))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *