Jeg har blitt hacket og frastjålet over 15 000 kr!

Categories Blogg

Forrige helg tikket det inn en melding fra banken på mobilen min hvor det stod at jeg skulle kontakte de snarest vedrørende transaksjoner på mitt kort. Det stod et telefonnummer og saksnummer jeg skulle oppgi når jeg ringte. Småskeptisk som jeg er tenkte jeg at dette godt kunne være noe lureri, og at å ringe nummeret som stod der (som jeg så at ikke var banken sitt) kanskje ikke var så veldig lurt. Jeg gikk derfor heller inn på kontoen min via PC, men dessverre viste det seg å være sant. Noen hadde nesten tømt brukskontoen min! Jeg pleier vanligvis ikke å ha så mye penger på denne kontoen da jeg vet at slike ting kan skje, men jeg hadde nettopp fått lønning og i stresset med å skulle inn til spesialist i Oslo hadde jeg altså glemt å overføre lønningen til sparekontoen. De hadde over flere transaksjoner klart å stjele over 15 000 kr!
 


Jeg ringte banken med en gang, for jeg turte fortsatt ikke ringe nummeret som stod i meldingen (snakk om paranoid hehe). De var veldig hyggelige og sperret kortet mitt og sendte et reklamasjonsskjema som jeg kunne fylle ut for å søke om å få pengene dekket. I tillegg satte de meg over til avdelingen jeg skulle snakke med (nummeret fra meldingen). De var derimot ikke fullt så hyggelige. Der ble jeg fortalt at ettersom jeg har brukt kortet mitt til å handle på nettet så kunne dette kalles selvforskyldt og jeg kunne ikke regne med å få tilbake pengene fra dem. Etter samtalen satt jeg igjen med en følelse av at ettersom jeg var så dum så kunne jeg ha det så godt…

Jeg vet så klart at ingenting er 100 % trygt på internett, hackerne kan få tak i opplysninger uansett. Men når jeg har handlet fra verifiserte sider i Norge så trodde jeg det skulle være relativt trygt, og at hvis noe skjedde så ville det bli dekket av banken. Men neida, det er kun kredittkort de tar ansvaret for. Hvis dette faktisk er sant så synes jeg det er merkelig at kortet jeg hadde faktisk er til for å handle på nett. Og slike ting er ikke bare en risiko på nettet, hver gang man handler i en fysisk butikk eller tar ut penger fra minibanken så kan det samme skje. Er man da dum fordi man bruker kortet til det det er laget for? Og hvorfor er det sånn at man som offer har skylden? Er det én ting som irriterer meg i media for tiden så er det at folk peker en finger mot offeret og ikke forbryteren. Jeg har kommet over mange kommentarer på nettet som rett og slett gjør meg kvalm. Blir man banket opp fordi man er homofil så skulle man kanskje ikke vært homofil? Blir man voldtatt så skulle man kanskje ikke gått i “utfordrende” klær? Og hvis man ikke vil bli tilsendt dickpics så burde man ikke være på nett?

Nå sporet jeg kanskje litt av, men det er bare litt frustrasjon som måtte ut. Poenget var at kortet jeg brukte skal kunne brukes på nett, og jeg synes ikke jeg har skyld i at jeg ble hacket. Jeg åpner aldri linker i e-poster, jeg åpner heller en ny fane og skriver inn nettsiden manuelt. Ikke handler jeg fra små og ukjente sider heller.
Jeg tror de aller fleste på et eller annet tidspunkt har brukt kortet sitt på nettet, i hvert fall kjenner jeg veldig mange som gjør det. Jeg blir vel nødt til å skaffe meg et kredittkort til tross for at jeg ikke er stor fan av disse, men foreløpig gjør jeg ingenting frem til jeg ser om saken blir løst.

 


I håp om å hjelpe andre har jeg kontaktet de siste nettstedene jeg har handlet fra og forklart hva som har skjedd. Jeg har vært fast kunde fra alle de nettstedene i flere år og alltid vært fornøyd, så det var absolutt ikke en klage på dem. Det var kun en advarsel om at noen kan ha tatt seg inn i deres systemer og hentet ut informasjon. Den ene siden kontaktet sin IT avdeling snarest for å sjekke om noe kunne ha skjedd, snakk om god service! De andre har enten ikke svart enda eller puttet ansvaret over på andre. Uansett så synes jeg det er greit å advare andre, og hadde jeg selv drevet nettbutikk ville jeg hvert fall vært interessert i informasjonen. Et eller annet sted så har det skjedd en glipp, og dersom et selskap får flere slike meldinger fra kunder så blir det undersøkt og sikkerheten skjerpet slik at det ikke skal skje med flere.

 

Det var en kjip opplevelse å bli hacket, og det er irriterende at enkelte stjeler uten tanke for hvordan det går med den andre personen etterpå. Og selv om jeg er veldig sint på den/de som gjorde det, så er det dessverre ikke så mye jeg får gjort med det. Men når det er sagt så finnes det mye annet som kunne skjedd som er verre, det er tross alt bare penger.


~Har dere opplevd noe lignende? Og handler dere fra nett?

62 kommentarer

62 thoughts on “Jeg har blitt hacket og frastjålet over 15 000 kr!

  1. Wow, snakk om ansvarsfraskrivelse av banken da. Når en handler på norske sider med bankkort bør man vel kunne forvente at det er trygt. Det virker også som at du er ganske forsiktig med hvor du handler, så hvis du ender opp med å måtte dekke dette selv er det jo helt sykt! 15000 er ganske mye penger, i hvert fall i min verden!
    Det er nok lures å bruke kredittkort til netthandel, jeg gjør som regel det selv. Men selvfølgelig har jeg brukt VISAen min noen ganger. Tror faktisk jeg skal slutte med det nå!
    Lykke til!

  2. Å nei! Jeg forstår veldig godt at du er frustrert. Hadde det vært meg så hadde jeg vært det selv, uten tvil! Det er ikke offeret sin skyld at noen på nett gjør ulovlige handlinger.. Jeg synes flere ting er helt feil idag, litt som at bankene ikke lenger er her for å hjelpe de som trenger det, istedenfor så hjelper de heller de som har mye fra før av og som ikke trenger hjelp fra banken.. Helt håpløst og tullete. Vi lever i bakvendtland på mange måter, og det burde folket gjøre noe med. Du er ikke skyld i at du handler på nett som millioner av andre mennesker gjør hver dag. Jeg handler også på nett, og har ikke opplevd det du har vært så uheldig å opplevd.
    Jeg håper virkelig at alt ordner seg og at du får pengene som du har jobbet for, tilbake!

  3. Wow, er det mulig?! Det er så lett og ikke vite hva som er trygt. Det har blitt sånn. Utrolig kjedelig og det er jo snakk om mye penger. Uansett hadde det ikke vært greit, men ville nok blitt veldig stresset i den situasjonen! Har heldigvis aldri opplevd noe liknende! Jeg håper virkelig det ordner seg for deg med de pengene!! :-))

  4. Jeg har opplevd det samme, men banken var heldigvis veldig forståelsesfull, utrolig frustrerende å oppleve noe sånt! Håper du får pengene tilbake <3

  5. Så himla läskigt :O Hade också trott att någon försökte lura mig om jag fick något sånt meddelande :O Vilka idioter dom är på banken..

  6. Dette hørtes veldig, veldig merkelig ut. Altså, det å legge skylden på deg fordi du blant annet har brukt kortet til å handle på nettet.. Det hører ikke hjemme noen steder, for uten at jeg nå skal repetere ting du selv har skrevet så kan dette fort skje uansett hvor eller hvordan man bruker det.
    Hvis bare folk er kreative nok kan faktisk ansatte i “vanlige” butikker bruke kortleserne til å tappe penger fra deg i større summer enn de egentlig skal og har lov til også.. Så dette er rett og slett bare dumt. Faktisk er dette en sak jeg ville vurdert å bringe videre til Tv2 Hjelper Deg eller Åsted Norge. Jeg er nesten helt sikker på at de ville tatt tak i denne saken, og at det faktisk ikke bare ville ha hjulpet deg, men også andre som har vært, eller som vil havne i samme situasjon.
    Dette er bare ikke greit, og som nevnt over her: Dette er rett og slett det man kan kalle for ansvarsfraskrivelse. Og ikke en særlig god en.

  7. Tattavkvinnene: Ja man antar jo at det er relativt trygt, og at banken tar ansvar dersom det skjer noe. Det er jo liksom derfor man har pengene i banken og ikke hjemme hehe. Og ettersom kortet er et “produkt” fra banken så skulle man tro de stod ansvarlig når sikkerheten svikter. 15 000 er ganske mye penger for meg også, og vil tro det er irriterende for hvem som helst uansett hvor mye penger man har fra før. Tusen takk for støtten og snille ord! <3

  8. Åherregud så kjipt! Aldri opplevd noe sånt, men det er jo helt grusomt, og det at man selv skal få skylden på seg er jo helt urimelig…

  9. Hørtes utrolig frustrerende ut, det skal jo være trygt å handle med kortet sitt på nett hvis man kjøper fra verifiserte nettbutikker i Norge?! Håper virkelig det fikser seg for deg…

  10. nei så kjedelig! Og virkelig sant det du skriver. Utrolig dårlig gjort av de du ringte og si at det var din feil! er jo ikke det

  11. Det er det sykeste! Folk er så frekke selv om det er hackere som finner på slikt. Har opplevd det samme selv, bare på en annen måte. Noen har stjålet bank id min og kjøpt ting og tang i mitt navn for 24.000 så jeg fikk alle regningene i posten… Jeg måtte betale for noe andre hadde kjøpt! Driver fremdeles å jobbe med saken innen polities rammer. Det er virkelig kjipt når slikt skjer! Håper det ordner seg for deg.

  12. Huff da.. dette må jo være sykt kjipt 🙁 ..Horribelt at banken fraskriver seg ansvaret på den måten :/
    Jeg har handlet mye på nett men velger helst de stedene som tilbyr andre betalingsmåter en direkte kortbruk. Som f.eks PayPal.
    Jeg har blitt “lurt” en gang….
    Sikkert 20 år siden.. jeg kjøpte et musikkavspilling program til pc på nett. Etter det begynnte et jevnlig trekk fra kontoen min uten at jeg ble klok på hvem pengene gikk til. Etter som jeg den gang ikke hadde brukt kortet mitt andre steder en på en nettside gikk jeg inn på siden jeg hadde handlet (real player)
    Startet en ny tilsvarende handel for å se om det var noe jeg hadde oversett… På siden før betalingen fant jeg ut at det var haker av i en boks der jeg også samtidig bestillte abonnement på en tjeneste der jeg kunne laste ned musikkvidoer og slikt.
    Fant ingen sted der jeg via nettet kunne avbestille denne tjenesten. Sendte de utallige mailer uten å få svar.
    Hver måned ble jeg trukket ca 100 kr. Ikke så stort beløp men sykt irriterende.
    Til slutt ordnet det seg alikevell.
    Jeg ble oppringt av Visa Norge der de informerte meg om at kortet mitt var blitt belastet av en uautorisert aktør på nett. Nettstedet hadde ingen autorisasjon til repeterende belastninger av kortet.
    Det som var mest kjipt oppi dette var at kortet mitt ville bli sperret kl 12 samme dag som jeg fikk informasjonen. Jeg var på jobb og fikk ikke gått i minibank før den tid.
    Alt blir plutselig mer tungvint når man står uten kort..og jeg tror det tok et par uker før jeg fikk nytt i posten..
    Nå var ikke dette i nærheten av hva du har opplevd. Jeg har alikevell vært mer skeptisk til nettsider etter dette og vært mer våken når jeg handler fra, for meg ukjente nettsider.

  13. mammaglede: Tusen takk for støtten! Ja det var veldig frustrerende… Ja det er jeg helt enig i, virker ikke som banken er til for å hjelpe andre enn de rike. Godt du ikke har opplevd det, håper du slipper det også.

    Tusen takk for det! Jeg har enda ikke fått papirene for å søke, det er andre gangen de liksom skal sende de ut. Virker som det skal gjøres vanskeligst mulig 😛

  14. Victoria Larsen: Nei, det er dessverre ikke det. Ja, det er kjipt uansett hvor mye det gjelder, alltid kjedelig når noen stjeler. Mhm, håper du slipper å oppleve det også, og alle andre for den saks skyld. Tusen takk for det, får håpe på det beste 🙂

  15. Aylar Von Kuklinski: Ja det syns jeg også, er jo det kortet er til. Det har du helt rett i, det er utrolig mange måter de kan klare å tappe kontoer på. Man har jo pengene i banken fordi det skal være sikkert, men føler ikke det er veldig trygt lenger. Hmm ja kanskje det, er jo veldig kjedelig for alle det skjer med. Jeg føler også dette ikke er riktig, godt du syns det samme 🙂 Det skulle også bli sendt meg et skjema for å søke om pengene tilbake, men det gikk en uke uten at noe skjedde. Da ringte jeg inn og sa ifra og det skulle sendes på nytt, det nærmer seg snart enda en uke siden. Det virker som de håper jeg bare skal gi opp på hele greia, men jeg slutter ikke å ringe før jeg får det skjemaet hehe 🙂

  16. lisebrevik: Fy fader så frekt av dem :O Må være utrolig irriterende å betale for det andre har kjøpt, og det var jo en veldig stor sum også da… Får håpe politiet kan hjelpe deg, og at det ordnes. Tusen takk for det <3

  17. Littsteingal: Ja, det var veldig kjedelig… Jeg pleier også å bruke paypal der det er mulig, det skal jo være enda tryggere. Dessverre er det ikke alltid mulig. Uff så irriterende, utrolig hva enkelte sider kan få seg til å gjøre. Godt det ble funnet ut og ordnet opp i hvert fall, 100 kr måneden blir jo en del etter hvert det også 🙂

  18. Eg opplevde å bli frastjålet et sim-kort. De hadde brukt telefonen for ca 6000 kr, som eg måtte betale for. Eg merket det når eg plutselig fikk regning på et tlfnr eg aldri hadde brukt.
    Etter dette har eg også blitt litt paranoid, og liker ikkje utviklingen med alle virus og andre elendigheter som tar fra deg tryggheten vi hadde før i tiden. Det virker som at folk kan stjele pengene dine nesten uansett ka du holder på med.

  19. Så himla tråkigt att du råkade ut för problem med dina bankaffärer. Jag beklagar! Hoppas att det löser sig till det bästa.
    (Sent) Svar: Tack för kommentaren. 🙂
    Kram

  20. Sounds horrible! I have experienced something similar, or at least my father. He got a call from the bank saying that his card has been used in Mexico at the same time he used it at home in Sweden so they blocked his card. Apparently, someone had stolen his credit card information 6 months earlier when we visited Mexico and then tried to use it to steal money from him :O
    Hope everything gets solved for you!

  21. Uff, for en behandling. Synes det er skikkelig teit at du er forsikret kun med kredittkort, for hvorfor er det mulig å bruke vanlig bankkort da? Jeg handler en del på nett, og for et par år siden opplevde jeg at noen prøvde å hacke meg, men heldigvis klarte de det ikke. Håper det ordner seg for deg! <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *