Image and video hosting by TinyPic IselinRenee -

Våren


Nå kan man vel trygt si at våren har ankommet

Med alle sine farger og fasonger

Og gjett hvem som ikke hadde med stativ da hun endelig fant rennende vann! Jaja, da bruker man det som finnes ute selv om komposisjonen ikke ble så bra

~Flere som er glade for at våren endelig er her?


2 år


I går feiret kjæresten min og jeg 2-årsdagen vår. Jeg trodde aldri jeg kom til å møte en gutt som jeg kunne stole på igjen,
og da dukket du opp og motbeviste meg
(♥)

Power nap



Hvordan takle depresjon

De som sliter med depresjon vet hvor slitsomt og vanskelig det er. Jeg har selv slitt med depresjon i over 10 år, og har endelig blitt mye bedre. Derfor tenkte jeg å dele noen tips med dere som har funket for meg, og forhåpentligvis kan hjelpe noen andre også.

♥ Få nok søvn. Det å ligge våken hele natten og tenke er det verste man kan gjøre når man sliter psykisk. Man blir liggende å tenke i mørket, alene i mange timer, og for meg er det i hvert fall svært sjelden at tankene som kommer er positive. Det å fikse døgnrytmen kan være vanskelig, men dette punktet er utrolig viktig! Selv psykisk friske mennesker blir ustabile når de går lenge uten søvn, så da kan man bare tenke seg hvor ille det blir for oss som sliter ekstra fra før. Et tips for å få til dette er å sette klokken til å ringe tidlig på morgenen (feks kl. 7-8) og gå til sengs rundt 23-tiden. Første natten sovner du kanskje ikke før 4-tiden? Stå opp når klokken ringer likevel. Uansett hvor trøtt du er så ikke sov om dagen. Hold deg våken helt til kl. 23 på kvelden, som regel vil du sovne litt tidligere fordi du er så trøtt. Sånn fortsetter du til døgnrytmen er normal

♥ Få i deg nok mat og drikke. Når man ikke får nok væske og næring vil ikke kroppen og hjernen funke optimalt, og man blir slapp og sliten. Når kroppen din ikke har det bra så vil ikke du føle deg bra heller. Så drikk nok vann i løpet av dagen og spis regelmessig. Prøv å spise sunt også så kroppen får i seg alt av vitaminer og mineraler. Ta gjerne kosttilskudd.

♥ Vær sosial. Det å sitte hjemme alene hele dagen gir deg masse tid til å tenke, og som regel er tankene som kommer ikke særlig hyggelige. Prøv å komme deg ut hver dag, eller i hvert fall så ofte du klarer. Gå en tur og hør på musikk, dra til venner, gå på et kjøpesenter, sitt på en kafé eller noe annet du liker. Det er kanskje vanskelig og slitsomt i begynnelsen, men det blir lettere og du vil føle deg bedre etter hvert. 

 
Stopp vonde tanker i tide. Det kan være vanskelig å stoppe de vonde tankene som tar over, og jo lenger man venter desto verre blir det. Så når du føler depresjonen nærme seg, prøv å gjøre noe som gir deg godt humør. Det kan være å sette på litt musikk, ringe en venn/venninne, se en morsom film, se en barnefilm du har gode minner fra da du var liten, lage deg litt te, gå en tur osv... Prøv å ikke la den vonde følelsen ta over.

Ha noen å snakke med. Det er godt å ha noen å prate med, enten det er en psykolog, en venn eller noen i familien. Det å dele tankene sine med noen kan virkelig gi deg perspektiv, og hvis du ikke ser en løsning selv så kan det hjelpe å få en annen persons syn på saken. Prat med noen du stoler på og føler deg trygg på, noen som er forståelsesfull. 

♥ Det er lov å ha dårlige dager. Hvis du gjør fremskritt og plutselig får en dårlig dag, så vit at dette er helt normalt. Det betyr ikke at du må begynne på nytt, eller at alt er bortkastet. Livet består av gode og dårlige dager, og det er helt greit om du får en dag der du ikke klarer å hjelpe deg selv opp. Prøv å tenke at det vil gå over igjen, du har gjort stor fremgang, og det er lov å bli sliten og føle at man vil gi opp så lenge man ikke gir opp permanent. 

♥ Belønn deg selv. Når du har fulgt punktene (eller andre ting som hjelper deg) unn deg noe spesielt. Enten det er en kopp te og en film, kose deg under teppet med en bok, gå til frisøren eller gå på spa. Du har vært flink og fortjener en belønning!

♥ Fokuser på det positive. Ikke tenk for mye på alt som er negativt, det vil ikke føre til noe godt. Prøv å finne de positive tingene i hverdagen, uansett hvor små de måtte være. Lag gjerne en liste i løpet av dagen om alle tingene som har skjedd som du setter pris på. Det kan være noe så lite som "jeg lagde meg en stor kopp te og så på favorittfilmen min".

♥ Ha noe fast å gå til. Det å ha en jobb, en fritidsaktivitet eller noe annet som man går til fast kan gjøre underverker for psyken. Selv om man kanskje ikke alltid har lyst til å stå opp tidlig og dra på jobb så er det et viktig skritt i riktig retning. Man er som regel mer sosial, man sitter ikke alene hjemme og tenker, man får bedre selvfølelse av å faktisk gjøre noe nyttig og man setter mer pris på helger og andre fridager. Det å være hjemme kan noen ganger føles som et fengsel hvis man ikke gjør noe annet, men det å komme hjem etter en slitsom arbeidsdag føles deilig. Da nyter man det å slappe av på en helt annen måte.

♥ Hjelp deg selv ved å hjelpe andre. Det å gjøre noe bra for andre gir en veldig god følelse, jeg føler meg i hvert fall bra når jeg kan gjøre noe for å hjelpe de jeg er glad i. De fleste har behov for å prate innimellom, alle har vanskelige perioder. Kanskje noen du har pratet med og som har hjulpet deg faktisk trenger din hjelp tilbake. Da kan dere hjelpe hverandre fremover, støtte hverandre når det trengs.

Jeg håper disse punktene kan hjelpe noen der ute som ikke har det så bra, de har i hvert fall hjulpet meg mye.  Det er viktig å huske på at du ikke er alene om dette, mange føler akkurat det samme som deg. Vi lever i en verden hvor det er strenge krav til hvordan man skal oppføre seg, hva man skal bli, hvordan man skal se ut og hva man skal oppnå. For meg høres det ikke så rart ut at mange av oss blir nervøse og deprimerte. Men husk på at du er perfekt akkurat som du er!

  ~Har dere noen erfaring med depresjon? Og har dere noen tips til hvordan man kan takle det?
 

 

 
 
 

Poisson d'Avril


 

hits