Image and video hosting by TinyPic IselinRenee - hits

Vren


N kan man vel trygt si at vren har ankommet

Med alle sine farger og fasonger

Og gjett hvem som ikke hadde med stativ da hun endelig fant rennende vann! Jaja, da bruker man det som finnes ute selv om komposisjonen ikke ble s bra

~Flere som er glade for at vren endelig er her?


2 r


I gr feiret kjresten min og jeg 2-rsdagen vr. Jeg trodde aldri jeg kom til mte en gutt som jeg kunne stole p igjen,
og da dukket du opp og motbeviste meg
(♥)

Power nap



Hvordan takle depresjon

De som sliter med depresjon vet hvor slitsomt og vanskelig det er. Jeg har selv slitt med depresjon i over 10 r, og har endelig blitt mye bedre. Derfor tenkte jeg dele noen tips med dere som har funket for meg, og forhpentligvis kan hjelpe noen andre ogs.

♥ F nok svn. Det ligge vken hele natten og tenke er det verste man kan gjre nr man sliter psykisk. Man blir liggende tenke i mrket, alene i mange timer, og for meg er det i hvert fall svrt sjelden at tankene som kommer er positive. Det fikse dgnrytmen kan vre vanskelig, men dette punktet er utrolig viktig! Selv psykisk friske mennesker blir ustabile nr de gr lenge uten svn, s da kan man bare tenke seg hvor ille det blir for oss som sliter ekstra fra fr. Et tips for f til dette er sette klokken til ringe tidlig p morgenen (feks kl. 7-8) og g til sengs rundt 23-tiden. Frste natten sovner du kanskje ikke fr 4-tiden? St opp nr klokken ringer likevel. Uansett hvor trtt du er s ikke sov om dagen. Hold deg vken helt til kl. 23 p kvelden, som regel vil du sovne litt tidligere fordi du er s trtt. Snn fortsetter du til dgnrytmen er normal

♥ F i deg nok mat og drikke. Nr man ikke fr nok vske og nring vil ikke kroppen og hjernen funke optimalt, og man blir slapp og sliten. Nr kroppen din ikke har det bra s vil ikke du fle deg bra heller. S drikk nok vann i lpet av dagen og spis regelmessig. Prv spise sunt ogs s kroppen fr i seg alt av vitaminer og mineraler. Ta gjerne kosttilskudd.

♥ Vr sosial. Det sitte hjemme alene hele dagen gir deg masse tid til tenke, og som regel er tankene som kommer ikke srlig hyggelige. Prv komme deg ut hver dag, eller i hvert fall s ofte du klarer. G en tur og hr p musikk, dra til venner, g p et kjpesenter, sitt p en kaf eller noe annet du liker. Det er kanskje vanskelig og slitsomt i begynnelsen, men det blir lettere og du vil fle deg bedre etter hvert. 

 
Stopp vonde tanker i tide. Det kan vre vanskelig stoppe de vonde tankene som tar over, og jo lenger man venter desto verre blir det. S nr du fler depresjonen nrme seg, prv gjre noe som gir deg godt humr. Det kan vre sette p litt musikk, ringe en venn/venninne, se en morsom film, se en barnefilm du har gode minner fra da du var liten, lage deg litt te, g en tur osv... Prv ikke la den vonde flelsen ta over.

Ha noen snakke med. Det er godt ha noen prate med, enten det er en psykolog, en venn eller noen i familien. Det dele tankene sine med noen kan virkelig gi deg perspektiv, og hvis du ikke ser en lsning selv s kan det hjelpe f en annen persons syn p saken. Prat med noen du stoler p og fler deg trygg p, noen som er forstelsesfull. 

♥ Det er lov ha drlige dager. Hvis du gjr fremskritt og plutselig fr en drlig dag, s vit at dette er helt normalt. Det betyr ikke at du m begynne p nytt, eller at alt er bortkastet. Livet bestr av gode og drlige dager, og det er helt greit om du fr en dag der du ikke klarer hjelpe deg selv opp. Prv tenke at det vil g over igjen, du har gjort stor fremgang, og det er lov bli sliten og fle at man vil gi opp s lenge man ikke gir opp permanent. 

♥ Belnn deg selv. Nr du har fulgt punktene (eller andre ting som hjelper deg) unn deg noe spesielt. Enten det er en kopp te og en film, kose deg under teppet med en bok, g til frisren eller g p spa. Du har vrt flink og fortjener en belnning!

♥ Fokuser p det positive. Ikke tenk for mye p alt som er negativt, det vil ikke fre til noe godt. Prv finne de positive tingene i hverdagen, uansett hvor sm de mtte vre. Lag gjerne en liste i lpet av dagen om alle tingene som har skjedd som du setter pris p. Det kan vre noe s lite som "jeg lagde meg en stor kopp te og s p favorittfilmen min".

♥ Ha noe fast g til. Det ha en jobb, en fritidsaktivitet eller noe annet som man gr til fast kan gjre underverker for psyken. Selv om man kanskje ikke alltid har lyst til st opp tidlig og dra p jobb s er det et viktig skritt i riktig retning. Man er som regel mer sosial, man sitter ikke alene hjemme og tenker, man fr bedre selvflelse av faktisk gjre noe nyttig og man setter mer pris p helger og andre fridager. Det vre hjemme kan noen ganger fles som et fengsel hvis man ikke gjr noe annet, men det komme hjem etter en slitsom arbeidsdag fles deilig. Da nyter man det slappe av p en helt annen mte.

♥ Hjelp deg selv ved hjelpe andre. Det gjre noe bra for andre gir en veldig god flelse, jeg fler meg i hvert fall bra nr jeg kan gjre noe for hjelpe de jeg er glad i. De fleste har behov for prate innimellom, alle har vanskelige perioder. Kanskje noen du har pratet med og som har hjulpet deg faktisk trenger din hjelp tilbake. Da kan dere hjelpe hverandre fremover, sttte hverandre nr det trengs.

Jeg hper disse punktene kan hjelpe noen der ute som ikke har det s bra, de har i hvert fall hjulpet meg mye.  Det er viktig huske p at du ikke er alene om dette, mange fler akkurat det samme som deg. Vi lever i en verden hvor det er strenge krav til hvordan man skal oppfre seg, hva man skal bli, hvordan man skal se ut og hva man skal oppn. For meg hres det ikke s rart ut at mange av oss blir nervse og deprimerte. Men husk p at du er perfekt akkurat som du er!

  ~Har dere noen erfaring med depresjon? Og har dere noen tips til hvordan man kan takle det?
 

 

 
 
 

Poisson d'Avril