Sukkerfrie silkekaker

Categories Mat og godsaker


Eller sjakkbrettkaker som jeg kaller dem. Etter jeg sluttet med sukker og hvetemel har julekosen vært ganske begrenset, så i år tenkte jeg å eksperimentere med den gamle oppskriften til mamma.

 

– 200gr Røros smør
– 150gr sukrin+ (bytt gjerne ut litt eller alt med annen søtning hvis du ikke liker smaken av sukrin)
– 200gr maismel (originaloppskriften har hvetemel, så bruk gjerne det eller eksperimenter med annen meltype)
– 100gr potetmel
– 1 ts bakepulver
– 1 ts vaniljepulver
– 1ss kakaopulver (jeg brukte fettredusert, så tilpass mengden til hvor sterk du liker den)

 

Miks  smør og søtning hvitt, sikt deretter inn melet, bake- og vaniljepulveret. Kna deigen godt og del den i to. Kna inn kakaopulveret i en av deigene. Rull deigene ut til 2 hvite og 2 brune ruller. Legg dem mot hverandre i sikk-sakk og trykk sammen til en firkantet stang. La deigen ligge 10-15 min i kjøleskapet så den blir mindre seig (er du like utålmodig som meg så ta oppvasken mens du venter). Skjær 1/2 cm tykke skiver og stek dem midt i ovnen på 180 grader til de er gylne.

~Eksperimenterer du med oppskrifter? Hva liker du å bake til jul?

 

#sukkerfri #julebakst

31 kommentarer

31 thoughts on “Sukkerfrie silkekaker

  1. Delikate bilder…og sikkert veldig gode de kakene 🙂 Har laget Serinakaker i år….spiser ikke såååå mye kaker så det får holde ..kjøper jo kransekake og is da 🙂 Kos deg med førjulsdagene :))

  2. fjellgeitbundingen: De smakte ikke 100 % likt, men de var veldig gode 🙂 Neste gang tror jeg at jeg skal bytte ut noe av sukrinen med annen søtning for en mildere smak 🙂

  3. Åh, tusen takk for godt tips! Jeg elsker å eksperimentere på kjøkkenet med i utgangspunktet usunne oppskrifter – for å gjøre dem sunne. Dette fikk jeg veldig lyst til å prøve hvert fall 🙂

  4. Min erfaring med sukrin var at kaka ble kunstig på smak. Vi voksne spiste, men 4 åringen var klar på at den ikke var god. Så vi måtte gå litt i oss selv, og kom til at han hadde rett, så det ble slik med oss at om det skulle være kake fikk det være skikkelig kake, men brukte ikke alle ingrediensene så det er mulig den ville blitt annerledes ellers..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *