Vegansk (glutenfri) mac & cheese

Categories Mat og godsaker


Dette var ingrediensene jeg brukte (+ valgfri makaroni). Jeg var heldig og fant osten til halv pris på Meny, hurra for billigere datovarer!

 

1 dl tørr makaroni
1 ss kokosolje med smørsmak, eller annet vegansk smør
1/2 boks med kokosmelk light
1/2 pose pizzaschmelz fra Wilmersburger
1 ss næringsgjær (kan droppes, men gir ekstra ostesmak)

 

Kok opp makaroni etter anvisning på pakken. Hell ut vannet av kjelen og la makaronien ligge igjen. Tilsett kokosmelken, kokosoljen og osten. Bland rundt til osten er smeltet inn, og tilsett næringsgjæren til slutt. Rør godt rundt og nyt!

Visste du at næringsgjær er veldig rik på B-vitaminer, og at den også inneholder folsyre, protein, selen og sink?

Jeg har alltid laget denne oppskriften på slump, men jeg prøvde å måle sånn ca denne gangen. Det kan selvsagt justeres etter hva man liker, med denne oppskriften blir det ganske mye ost i forhold til makaroni. I tillegg klarte jeg å miste nesten hele boksen med kokosmelk oppi da jeg laget denne gangen, så som dere ser på bildet har jeg omtrent druknet makaronien min. Jeg har laget denne oppskriften perfekt utrolig mange ganger, men så klart kløner jeg det til når jeg vet jeg skal ta bilder av resultatet haha.

~Har dere smakt vegansk mac & cheese før?

19 kommentarer

19 thoughts on “Vegansk (glutenfri) mac & cheese

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *