Sukkerfri og glutenfri bløtkake

Categories Mat og godsaker


Mamma hadde bursdag denne måneden, og bursdag = bløtkake! Jeg pleier å lage en som er både sukkerfri og glutenfri, men samtidig smaker utrolig godt. Oppskriften er veldig inspirert av Kriweb.

 

Sukkerbrødet
4 egg
6 dråper steviadråper med vaniljesmak
60 g sukrin gold
90 g potetmel
40 g glutenfritt havremel (kan bruke vanlig havremel også)
1 ts bakepulver
2-3 ss melk til dynking 

 

Fremgangsmåte
1. Skill to av eggene og ha eggehviter i én bolle og eggeplommer i en annen. Stivpisk eggehvitene og sett til side.
2. Pisk eggeplommer sammen med de to resterende eggene, steviadråpene og sukrin gold.
3. Ha i potetmel og havremel i blandingen og pisk godt. Ha i bakepulveret til slutt.
4. Vend inn de stivpiskede eggehvitene med en slikkepott, behold mest mulig luft. 
5. Hell røren i en rund kakeform (22 cm) og stek på nederste rille i ovnen på 160 grader i 30 min
6. Når sukkerbrødet er avkjølt deles den i to på langs og dynkes med litt melk.
7. Smør syltetøyet over den ene halvdelen, og del opp 1-2 bananer i tynne skiver som du legger over laget med syltetøy (trust me, awesome!)
8. Smør krem over før du legger på den andre halvdelen av sukkerbrødet.
9. Smør toppen og sidene på kaken med resten av kremen.
10. NYT!

 

Krem
3 dl fløte
2 ss sukrinmelis 
Litt vaniljepulver (valgfritt)

Fremgangsmåte: Pisk ingrediensene til luftig krem. Mengde fløte og søtning kan dobles dersom du ønsker mer krem.

 

Syltetøy
Frosne jordbær (jeg brukte ca 1/2 pakke)
2 ss sukrin+
 Gojibær (jeg brukte bare 1 ts da jeg ikke er så glad i smaken, gradvis tilvenning er tingen) (valgfritt)
1 ts chiafrø (valgfritt)

Fremgangsmåte: Tin jordbærene litt i kjele på svak varme. Tilsett resten av ingrediensene, og mos blandingen med en moser til ønsket konsistens.

 

56 kommentarer

56 thoughts on “Sukkerfri og glutenfri bløtkake

  1. Tusen takk for oppskrift! Jeg måtte google gojibær, Det har jeg aldri smakt, faktisk. Smaker det mye av de, så en ikke bør ta for mange?
    Sommerklem <3

  2. toveview: Du trenger ikke ha i gojibær og chiafrø hvis du ikke vil, det var bare jeg som prøvde å putte inn litt supermat 🙂 Gojibær har ikke så sterk smak, men jeg syns ikke de er så gode alene. Derfor pleier jeg å bløtlegge de og putte de inn i ting der jeg ikke merker de så godt. Nå skal det sies at mange elsker gojibær, så det kan godt hende de er veldig gode og det bare er jeg som er litt kresen hehe. Uansett funker jordbær og litt søtning mer enn nok for syltetøyet hvis man ikke ønsker å kjøpe noe man er usikker på om man liker. Håper kaken faller i smak, det har den gjort her i hvert fall 😀 Stor sommerklem tilbake <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *