Juni 2021 – oppsummering

Categories Blogg

Filmer sett

 

Griseindustriens hemmeligheter Poster
Norun Haugen har i en periode på fem år gått undercover i den norske griseindustrien, og med et skjult kamera dokumenterer hun alt som skjer på norske gårder og hvordan grisene egentlig har det.
Utgitt: 2019
Sjanger: Dokumentar
Regissør: Ola Waagen
Lengde: 86 min
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: Jeg har utsatt å se denne dokumentaren lenge, rett og slett fordi jeg synes sånt er vanskelig å se på. Men jeg innså at det er utrolig viktig å ikke lukke øynene for hva som skjer, selv om det er ubehagelig. For hvis alle lukker øynene og ingen vil se, hvordan skal det da endre seg? Dokumentaren så jeg dagen før de nye avsløringene ble vist på NRK, så det var jo et passende tidspunkt. Jeg har ikke spist kjøtt på snart 10 år, men synes denne dokumentaren er viktig å se også for de som spiser kjøtt. Selv om kanskje ikke alle er enige i at å kutte kjøtt er det beste, så tror jeg vi alle kan være enige i at dyrene ikke skal behandles på denne måten.
Kan streames gratis fra: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519

 


I denne episoden av dokumentarserien “Folkeopplysningen” undersøker Andreas Wahl konsekvensene av å spise kjøtt. Kan man spise kjøtt med god samvittighet, eller burde alle bli vegetarianere?
Utgitt: 2018
Sjanger: Dokumentar
Regissør: Anders Haavie / Magnus Rye
Lengde: 40 min
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: En interessant og saklig dokumentar om kjøtt og hvordan det påvirker dyrene, kroppen vår og miljøet. Kanskje noe “mildere” å se på enn mange andre dokumentarer om emnet, men fortsatt mye nyttig informasjon.
Kan streames gratis fra: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002118/avspiller

 


Norges Pelsdyralslag har etter hvert eneste innbrudd på norske pelsdyrfarmer sagt at avsløringene fra aktivister har vært enkeltstående tilfeller og ikke representerer bransjen, og at disse tilfellene skal ryddes opp i. Men hva vil skje når en dyreverner utgir seg for å være interessert i å starte med pelsdyroppdrett, og ber om å få opplæring på de gårdene som bransjen selv har anbefalt?
Utgitt: 2014
Sjanger: Dokumentar
Regissør: Ola Waagen
Lengde: 69 min
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: Dette var også en dokumentar jeg visste om da den kom ut, men som jeg har utsatt å se. Det å vite at pelsindustrien er på vei til å legges ned gjør det litt lettere, men videomaterialet er så klart fortsatt veldig vondt å se på. Dokumentaren er laget av aktivister som har med seg skjult kamera inn i pelsfarmene hvor de skal læres opp til hvordan man driver med pelsdyroppdrett.
Kan streames gratis fra: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2014/MDUP11001814

 

 

Never Let Me Go Poster
Som barn vokste Ruth, Kathy og Tommy opp på en idyllisk skole, skjermet fra verden. Mens de vokser opp blir de forberedt på den grusomme realiteten, og hva som snart kommer til å skje med dem.
Utgitt: 2010
Sjanger: Drama
Regissør: Mark Romanek
Lengde: 103 min
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: Jeg visste plottet allerede før jeg så den, og valgte derfor å skrive beskrivelsen litt vag for å ikke avsløre så mye. Det jeg synes er veldig fint med denne filmen er at den kan få en til å tenke litt annerledes, spesielt i forhold til de andre dokumentarene jeg har sett denne måneden.

 


I denne dokumentaren av NOAH får man se hvordan grisene har det fra de blir født inn i industrien til de avlives med CO2-gass på slakteriene. Det er lett å si ulovligheter innen industrielt husdyrhold er forferdelig, men hva med de uakseptable metodene som faktisk er lovlig?
Utgitt: 2020
Sjanger: Dokumentar
Regissør: Siri Martinsen
Lengde: 45 min
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: En utrolig sterk og viktig dokumentar som ikke tar for seg ulovligheter innen griseindustrien, men hva som faktisk er lovlig og anbefalt å gjøre i følge regelverket. Den gir oss et inntrykk av hvordan grisene har det gjennom hele sitt korte liv før de slaktes.
Kan streames gratis fra: https://www.youtube.com/watch?v=vcmNXtd10To

 

Helt til slutt vil jeg bare si at man kan hjelpe grisene ved blant annet å underskrive på https://www.betonggrisene.no

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Juni 2021 – oppsummering

    1. Åh så hyggelig sagt! Har hatt litt helseproblemer i det siste som gjør det vanskelig å lese og se filmer, men skal prøve å fortsette med å se noen så disse oppsummeringene ikke blir helt borte 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *