Anoreksi

Categories Blogg

Da jeg var liten ble jeg mye mobbet for å være feit og stygg. Etter mange år med stygge kommentarer, folk som spyttet på meg, slo meg og kritiserte utseendet mitt hadde jeg fått nok. På bildet til venstre var jeg ca på mitt største, 70 kg og 170 høy. Det var en forferdelig tid i livet mitt hvor jeg konstant følte meg uvel pga størrelsen min. Jeg fikk angst for å gå på skolen, aller helst ville jeg bare ligge i senga, verden var plutselig blitt så skummel. Til slutt bestemte jeg meg en gang for alle, nå hadde jeg fått nok! Vekttapet begynte på en sunn måte, spise sunt og trene. Men uansett hvor mye jeg gikk ned i vekt ble jeg aldri fornøyd, alltid et par kilo til som måtte av. Jeg gikk ofte i gutteklær, så mange var uvitende om forandringene som skjedde med kroppen min. Etter ungdomsskolen var jeg fullstendig utkjørt, videregående var ikke lenger et alternativ for meg. Jeg ble mer og mer hjemmeværende, gikk sjelden ut med venner. Jeg mistet menstruasjon og begynte å kjenne på smertene og uvelheten som raste inne i meg. Jeg gikk til drastiske tiltak for å gå ned mer i vekt, og til slutt veide jeg 40 kg. Ute av stand til å reise meg fra sofaen, men fortsatt følte jeg meg feit. 

På bildet til høyre var jeg ikke på mitt tynneste, her hadde jeg gått opp 8 kg og klarte endelig å begynne på videregående. Vektøkningen var ikke frivillig, jeg ble tvangsforet og samtidig satt på medisiner som gjorde at vekten økte enten jeg ville eller ikke. I dag er jeg frisk på utsiden, men på innsiden føler jeg meg fortsatt slik som før. Jeg hører fortsatt alle de slemme ordene som ble sagt, all latteren som var på min bekostning og husker alle tårene jeg gråt. Jeg skjønner ikke at skolene lar slikt skje med barn og unge, mobbing ødelegger ikke bare skoleårene, det kan sitte igjen i mange år etter, kanskje hele livet? 

 

~Syns dere det er nok tiltak mot mobbing på skolene?

 

#anoreksi #spiseforstyrrelser #mobbing

 

Follow on Bloglovin

39 kommentarer

39 thoughts on “Anoreksi

  1. Jeg føler med deg og vil si takk for at du deler senne personlige historien. Jeg har selv grusomme minner oppi hodet spm ikke gir slipp hvor enn så mye jeg prøver. Nei, det er ikke nok tiltak for.mobbing og keg tror aldri det kunne vært gjort for mye.

  2. Oj, det gjør meg vondt å lese…. Grusomt og unødvendig at mobbing skal få ødelegge så mye.
    Tøft gjort av deg å dele så åpent og ærlig det du har vært igjennom.
    Nei, selvsagt blir det ikke gjort nok. Ingen skulle behøve å oppleve det du har gjort.
    Jeg ønsker deg alt godt, og håper du med tiden kan klare å legge alt det vonde bak deg<3

  3. Trist å lese at du velger å gå ned i vekt fordi du blir mobbet. Jeg merker jeg får veldig vondt inni hjertet mitt av å lese dette. Samtidig så skjønner jeg deg veldig godt, da jeg selv har blitt mobbet på skolen. Det ødelegger selvtilliten og det er noe du aldri kommer til å glemme. Det følger med deg selv om du blir eldre.
    Det er overhode ikke nok tiltak mot mobbing på skolene. Når jeg ble mobbet på skolen, så sa kontaktlæreren min at jeg kunne snakke med henne når jeg ville, men det hjalp ikke noe særlig. Dette bør absolutt gjøres noe med. Folk bør få bedre oppfølging når man blir mobbet, og jeg mener at elevene bør snakkes til om hvor respektløs og hvor mye det faktisk kan ødelegge en person innvendig. Idag så har jeg en psykisk diagnose. Nettopp fordi jeg ble mobbet og på grunn av andre årsaker. Folk bør virkelig tenke seg om får man sier dritt til andre.

  4. åå så leit 🙁 er så glad på dine vegne at du hvertfall har blitt litt bedre.. det viser hvor sterk du er og hvor svake mobberne er! mobbing er helt jævelig… jeg har selv blitt mobbet, i 1 vgs, altså for et år siden. og jeg vet hvor fælt det er. mange dager dro jeg hjem fra skolen etter en time bare fordi jeg startet å gråte i timene,.de beste vennene mine så ikke en gang på meg lenger, og det gjorde vondt. og det sitter igjen enda. det kommer nok ikke til å bli borte med det første heller.. hvordan kan lærere overse sånt som dette?

  5. Gode ord. Så forferdelige folk kan være! :/
    Jeg tror faktisk det er mye lærerne ikke ser, altså ting skjer som ikke de ser. Ganske dumt egentlig.. 🙁

  6. Så utrolig trist å lese dette her. Jeg er selv på mitt største i kg akkurat nå, og jeg har blitt mobbet for det, jeg blir jo sikkert mobba 2-3 ganger daglig. Og jeg synst heller ingen fortjener å bli mobbet uansett hvordan de ser ut, jeg synst det skulle vært ulovlig å mobbe. Synst faktisk folk som mobber skulle fått en straff for det. Skolene tar ikke tak i det nok, de burde ta mer tak i det. Jeg prøver å legge mobberne bak meg, det funker som regel, men ikke alltid.

  7. Åhh, så leit, du må hatt det vanskelig, eg skjønner ikkje hva andre har med andres utseende å gjøre, håper det går bra med deg nå !
    Klem Linda.

  8. Jeg får vondt inni meg av å lese dette! Helt utrolig hva en person skal finne seg i å tåle fra andre, og helt ubegripelig at folk kan slenge så mye drit! Skolen er dessverre alt for lite flink til å ta tak i ting og det er veldig synd. Er utrolig glad for at du har blitt frisk, hvert fall på utsiden som du sier. Og jeg håper inderlig at du blir det på innsiden også. Du er nydelig, uansett! Aldri la noen fortelle deg noe annet, for det stemmer ikke. God klem <3

  9. Et utrolig sterkt og bra skrevet innlegg 🙂
    Jeg syns utrolig synd på deg som har vært igjennom noe slikt i ditt liv. Og er helt enig med deg på at mobbing ødelegger ikke bare dine år på skolen men også resten av livet ditt uansett hvilken mobbing det er, syns virkelig skolen skal gjør enda mer for å stoppe mobbing enn det dem gjør i dag!

  10. Å huff da! Dette hørtes ikke noe koselig ut :/ Jeg visste ikke at du hadde en fortid med anoreksi, men så forferdelig trist ;/ Ja mobbing er noe forferdelig greier! Kjenner jeg blir varm og irritert inni meg! Håper du har det bedre nå,også ønsker jeg deg alt godt fine du! 🙂

  11. Det er langt ifra tatt nok tiltak mot mobbing på skolene. Det er helt forferdelig hva konsekvensene ofte er!
    Stå på videre! Kjempe bra du deler din historie! 🙂

  12. Wow, vet ikke hva jeg skal si… Det er utrolig tøft av deg å lage et innlegg om dette! Skoler er virkelig HELT ELENDIGE på å gå sterkt nok imot mobbing. For ja, det ødelegger faktisk hele livet til mange, og jeg skjønner ikke hvordan lærerne ikke kan gå sterkt i mot det. De sier de skal det, men det skjer aldri. Jeg håper virkelig alt vell til deg, for jeg er sikker på at du er en vakker person <3

  13. Det virker iallfall som du har kommet en lang vei videre, men det er nok kanskje vanskelig å komme helt til det punktet hvor man er glad og fornøyd… men jeg synes det bør være bedre tiltak mot mobbing på skolen fordi det varierer mye fra skole til skole

  14. Det er utrolig tøft av deg og komme ut med historien din sånn som dette.
    Jeg syntes ikke skolen gjør nok når det kommer til mobbing. Jeg ble selv mobbet fra 5 klasse til 9 klasse, og ble holdt utenfor når jeg kom på VGS. Det var helt forferdelig.

  15. Både barn og voksne kan være så utrolig grusomme i ord og det de gjør, så vondt at du har måttet oppleve dette. Det er vonde sår en kan bære med seg hele livet. Jeg opplevde et par grusomme ting som min lærer gjorde mot meg på barneskolen, brukte mange år på å komme over det, men nå går det helt fint. Håper og tror at du og kommer dit en dag.
    NEI, det er ikke greit med mobbing, det er kun vondt og trist.

  16. Absolutt ikke. Skolene gjør ikke en dritt for å stoppe mobbing. De snur det andre kinnet til. Om man anmelder, eller prøver å få lærere/ledelsen til å forstå ved å innkalle til samtaler med politi osv, vil de heller benekte alt, enn å innse at de ikke har styr på elevene.
    Ikke rart folk dukker opp med en AK47.
    Du spør om senskader av mobbing. Jeg tror det varer livet ut. Det blir nok mindre smertefullt med årene, men det forandrer deg som person, hvordan du ser verden og menneskene rundt deg. Det er ihvertfall min erfaring – 4 år etter jeg sist gikk på skole. Man glemmer aldri.
    God bedring, håper du føler deg bedre innvendig etterhvert. Fokuser på tingene du liker, familie, fotografi etc. Ikke la det negative styre livet ditt.
    Peace!

  17. Føler med deg! Er innlagt nå selv… Frivillig da men, likevel. Er ikke noe man ønsker seg i det hele tatt! Sitter for øyeblikket koblet til sonde. Håper du en gang kan bli frisk, det fortjener du! <3

  18. Takk for at du deler. Mobbing er helt grusomt og uforsvarlig! Både å lese og se gjør utrolig vondt. Håper du klarer å bearbeide de vonde minnene. Du er sterk! <3

  19. Nei, det er absolutt ikke nok tiltak mot mobbing i skolen. Jeg også ble mobbet på ungdomsskolen, og selv om jeg har blitt mye tøffere så sitter det fortsatt i meg. Det vil alltid være en del av meg. Man blir aldri den samme. Men de klarte ikke å knekke meg. Lærerne på skolen gjorde ingenting, selv om de visste hva som skjedde. Jeg får vondt inni meg når jeg hører om folk som har blitt eller blir mobbet, for jeg vet den smerten. Det er så bra at du deler din historie, for det kan også hjelpe andre som er mobbeofre, og å sette lys på temaet. For det er altfor lite som blir gjort, etter min mening. Det er en veldig bra øvelse, som ble gjort, som du sikkert har hørt om, en lærer i USA som ga alle i klassen sin et hvitt papir. De skulle få knørve det sammen, kaste det på gulvet og tråkke på det. Etterpå skulle de si unnskyld til papiret, for så å åpne det og prøve å få det til å se nytt ut igjen. Men det vil aldri bli det samme igjen, de skadene som det er påført vil aldri bli helt borte. Slik er det også med mennesker. Og dette mener jeg er noe som burde bli utført i alle klasserom rundt om i Norge. Tusen takk for at du delte din historie, du virker som ei sterk og flott jente! Du er en kjempeflink fotograf! Også noe jeg må si til slutt: De som mobber er ofte de som er mest usikker på seg selv, og derfor må de plage andre. De er den svake, du er den sterke. Du er så mye bedre enn de noen gang vil bli. <3

  20. off det var virkelig ikke noe gøy å høre 🙁 Unner verken deg eller noen andre å bli mobbet på skolen. Jeg ble selv mobbet, slått og banket på skolen. Jeg var redd for å gå ut dørene. Men jeg tok også en drastisk endring, og begynte på Thai boxing for å lære å forsvare megselv. Ingen av mine venner visste om dette. Men en dag da dem kom for å slå meg, slo jeg begge de 2 rett i bakken. å etter det har dem verken sett eller rørt meg ! Og etter dette begynte selvbildet mitt å vokse mer og mer. Håper du også finner en måte å få ditt selvbilde ! Det er ikke så vanskelig som du tror 🙂 !

  21. Mobbing er noe alle må ta tak i, enten det er “stille mobbing” eller mobbing du faktisk legger merke til. Helt forferdelig at mennesker blir mobbet, unner ingen det! Du er ei nydelig jente, og fortjener ikke å bli mobbet på noen slags måte! Har selv blitt mobbet hele ungdomstiden min og vet hvordan det føles å bli tråkket på, men kanskje ikke i så stor grad som deg. Som sagt, så unner jeg ingen og heller ikke deg i å bli mobbet. Det er virkelig noe folk må slå ned på.. Håper du har det bra i dag, for du ser ut til å være en nydelig og pen jente! 🙂

  22. Veldig vondt å lese dette, og nei jeg tror absolutt ikke nok blir gjort for å stoppe mobbing. De fleste skoler sier de har nulltoleranse, men klarer ikke fange opp det som skjer i skolegården og i det skjulte. Og det har de nok heller ikke ressurser til.. Dessverre 🙁 Håper du etterhvert får det bedre også på innsiden <3

  23. Åååh, kjære deg! Av personlig erfaring er jeg veldig klar over at det på innsiden sitter enda dypere enn det utsiden måtte tilsi. Jeg vil minne deg på at du er sterk, for det må du ha vært for å kjempe deg til å ha kunnet ta steget tilbake til skolen og fremdeles sitte her den dag i dag. Jeg vil jo egentlig skrive mye mer, men jeg vet ikke hvilke ord som er rette og hvilke som blir feil. Men vit at det rører ved meg/oss som leser dette. Ta vare på deg selv! 🙂

  24. Det her var ikke gøy å lese om, men det utrolig fint at du står fram med dette fordi det er bedre å belyse folk om slike hendelser enn å gjøre det tabubelagt! Dessverre er du ikke alene, og derfor er det naturlig å stille det spørsmålet du stiller også. Jeg tror, for å være helt ærlig, at mange skoler rett og slett ikke helt vet hvordan de skal håndtere mobbing og hvilke tiltak som vil nytte og ikke. Mobbing er et vanskelig tema fordi det kan være vanskelig for alle parter. Ikke gøy er det for venner og familie til vedkommende heller, så det hele angår jo plutselig mange folk og ikke bare to. Noen mobbere starter å mobbe fordi de tidligere har blitt mobbet, og det hele brenner vel egentlig ned til at mobberen sliter med dårlig selvtillit, og etterhvert også den som blir mobbet, så kanskje det er det skolene bør fokusere på? Å bygge opp selvtilliten til folk slik at de ikke starter/fortsetter å mobbe? Den som har blitt mobbet vil allikevel sitte igjen med vonde minner, slik som det du gjør, og mobberen vil sitte igjen med dårlig samvittighet, og hva man skal gjøre med det er også et spørsmål å stille seg.

  25. Uff, skjønne deg, så vondt♥ Det er helt forjævlig å tenke på at folk kan få ødelagt hele livet sitt pga drittunger som mobber! Jeg sliter med fedme og har gjort det hele livet, og jeg kan love at jevnaldrende ikke var nådige. For min del har ettervirkningene vært de verste. Én ting er det at man kan takle det som skjer der og da, men det er de giftige tankene en får om seg selv som følge av det som er det desidert verste, og det er disse som bare blir mer og mer skadelige når de får jobbe seg innover i en, etse seg inn i enhver god følelse man måtte ha hatt for seg selv. Åh, er det noe jeg hater av hele min sjel, er det mobbing! Og det er et enda større overgrep når det ikke blir gjort skikkelig med det fra de voksnes side, for nei, det er overHODET ikke gode nok tiltak mot mobbing i skolene:(

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *