10 tips til Black Friday

Categories Blogg

 

Sett opp en liste over hva du trenger
Enten det er julegaver eller til deg selv så kan det spares mye på Black Friday, men man sparer ikke stort ved å kjøpe ting man ellers ikke ville kjøpt. Det er fort gjort å bli revet med når man ser tilbud, så sett opp en plan og hold deg til den så godt det lar seg gjøre. En liste gjør det også enklere å vite hvilke butikker du skal til, det kan bli ganske slitsomt å virre rundt i folkemengdene uten helt å vite hva du skal ha.

 

Sammenlign priser på nettet
På sider som Prisjakt og Prisguiden kan man se prisutviklingen til varer og se om det faktisk er en god deal. Enkelte butikker setter opp prisene en del før, slik at rabatten på Black Friday virker større enn den egentlig er. På sider som Rabble får man også oversikt over rabattkoder og kampanjer på nettet.

 

Finn ut når dine favoritt-butikker har de beste tilbudene
Mange butikker har tidsbegrensede tilbud, som feks 30 % på hele butikken fra 07.00-10.00.

 

Sjekk ut bytterett på forhånd
Dette gjelder spesielt hvis du kjøper julegaver, det er ikke alt som kan byttes når det kjøpes på salg.

 

Ikke glem netthandel
Mange av tilbudene er også på nett, så om du ikke orker å gå ut i kaoset kan du handle fra sofaen hjemme.

Husk på tollgrensen hvis du handler fra utlandet
Dersom du handler for over 350,- inkludert frakt må du også betale moms/toll. På Tolletaten finnes en importkalkulator for å regne ut hva summen blir, slik kan du se om det blir billigere å kjøpe fra utlandet enn i Norge.

 

Se etter rabatter og kuponger når du handler på nett
Google navnet på butikken + rabattkode, her kan det ofte være litt ekstra penger å spare på bestillingen.

 

Store bokstaver betyr ikke alltid tilbud
Plakater kan misvisende bruke fraser som SJEKK PRISEN og WOW for å villede. Det er nemlig regler for hva som er lov til å kalles tilbud, som at produktet må ha vært solgt til en høyere pris en viss tid. Oppfylles ikke disse kravene kan butikkene skrive andre fraser, men det betyr ikke at det er spesielt mye billigere.

 

Førpris og veiledende pris
Ved et ordentlig tilbud nevnes ofte førprisen tydelig, men ved veiledende pris kan det være store variasjoner fra butikk til butikk ettersom det faktisk ikke sier hvor mye produktet koster ute på markedet. Dette er også litt på kanten av loven, ettersom det ikke er sikkert rabatten er noen rabatt likevel.

 

Sørg for å være så komfortabel som mulig
Skal man gå rundt i butikkene i flere timer så kan det være greit å kle seg i komfortable klær og sko. Det å være for varm/kald, gå i stramme klær og høye hæler/vonde sko kan fort legge en demper på stemningen. I tillegg kan det være lurt å ha med seg litt mat og drikke hvis man ikke vil bruke tiden i kø på matbutikken.

 

~Har dere noen tips til Black Friday?

42 kommentarer

42 thoughts on “10 tips til Black Friday

  1. Kjempe gode tips til den ekstremt hektiske dagen mange skal oppleve imorgen! Heldigvis kommer jeg bare til å handle på nett, hvis jeg skal handle. 😉
    Håper du får en fin kveld videre!

  2. Fine tips. Jeg har en uvane og det er at jeg bruker spare på reklame et par uker før slike handlehelger. Det har vært veldig innbringende for da sparer jeg noen lapper ved å ikke kjøpe noe da. De skrur gjerne, veldig gjerne opp prisen i forkant. Verstinger er Power, Elkjøp og Expert. Jeg så at Power hadde kjempetilbud på ei drone 😂😂😂😂 bare det at den var mange lapper billigere i oktober i samme butikk. Drona kan jo også kjøpes på nettet i Norge for 4 lapper mindre. God julehandel.

  3. mammaglede: Så bra du syns det! Hehe skjønner deg godt, hadde nok blitt sånn her også hvis det ikke var for at jeg skal jobbe i butikken den dagen 😉

    Kos deg med handelen 🙂

  4. buroyfoto: Tusen takk 😀 Det er veldig kjekt å kunne kjøpe julegaver til en litt rimeligere pris, blir jo mange utgifter fremover mot jul. Jeg jobber i butikken den dagen, så jeg har ikke så mye valg hehe. Kos deg med julegavehandel! 🙂

  5. Atle Lundhaug: Det er en god uvane det. for det er mange luringer der ute hehe. Jeg pleier å følge med på nettet, så ser jeg om det faktisk blir billigere eller ikke. Er mye å spare, men ikke på alle “tilbud” 😉 Haha såpass ja, ja slike elektronikk-butikker er vel kanskje litt sleipe sånn 😛 Ha en fin julehandel du også 🙂

  6. Smarte tips:)
    For meg holdt det å være sjåfør. …jeg mener…jeg blir ikke frivillig med kvinnfolk inn på stort kjøpesenter når de er i Black friday modus :p Satt i bilen og så sammendrag av dagens sport på mobilen jeg:)
    Jeg sto slik parkert at alle som kjørte inn på parkeringen fra den siden passerte like foran meg. Det kom omtrent en bil i sekundet i tiden etter arbeidsslutt… jeg tenkte..glad jeg ikke er der inne nå…Artig å se folk virrer rundt på parkeringsplassen med haug på handlevognene sine. Så fulle av “shopping-adrenalin” at de ikke fant bilene sine gjennom tåkesynet. En kar hadde gjort et skikkelig kupp..jeg trodde ikke det gikk an å få plass til så mye dasspapir oppi en handlevogn. Han hadde kilometervis med dasspapir i vogna si.
    Nei.. jeg lente meg tilbake og så Johannes Høsflot Klæbo knuse konkurentene mens jeg tok det knusende med ro.

  7. Littsteingal: Tusen takk 🙂 Nei det er nok tryggest å sitte i bilen da ja, shopping er en ekstremsport vettu hehe. Da har han nok tørk for hele neste år tenker jeg haha 😛 Det var utrolig kaos ja, jeg hadde nok ikke gått ut hvis det ikke var for at jeg jobbet i butikken den dagen 🙂

  8. Vilka bra tips! Tack för att du delar med dig.
    Hittade du något trevligt i samband med Black Friday? 🙂
    (Sent) Svar: Tack, roligt att du gillade bilden från Göteborg.
    Kram

  9. Jasmine: Så bra du synes det 🙂 Det ble for det meste julegaver og kosttilskudd, var litt å spare på det 😀 Hva med deg, fikk du kjøpt noe fint? 🙂 Klem <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *