Hva jeg vil bake til jul (sukkerfri)

Categories Mat og godsaker

Det er vel teknisk sett ikke juletider riktig enda, men her er julestemningen kommet for fullt og jeg gleder meg til å begynne på alle juletradisjonene. Nå har jeg snikstartet litt på pakkene allerede, jeg elsker å kjøpe julegaver og klarte rett og slett ikke å vente! Dessuten syns jeg det er greit å være litt tidlig ute, så slipper jeg å stresse med alt rett før jul og kan kose meg med forberedelsene.

I fjor planla jeg absolutt ingenting, og derfor fikk jeg heller ikke tid til å eksperimentere så mye på kjøkkenet. Det eneste jeg rakk å lage var silkekaker/sjakkbrettkaker (sukkerfri og glutenfri, trykk på bildet for link). Disse har vært tradisjon her i huset siden jeg var liten, og da jeg kuttet ut sukker fikk jeg ikke spist de lenger. Derfor ble jeg veldig glad da jeg klarte å lage en sunnere versjon uten at det gikk utover smaken. Nå skal det sies at det absolutt ikke er noe galt å kose seg med sukker i julen, men for de som ønsker å spise sukkerfritt så er det et fint alternativ.

I år vil jeg derimot prøve meg på flere oppskrifter, og jeg håper det blir mange gode resultater. Jeg kan nesten ikke vente til huset blir fylt med lukten av småkaker og annet godt. Forhåpentligvis blir det meste delt på bloggen, så det er bare å følge med fremover mot jul. Nedenfor er en liste over det jeg har lyst til å prøve å få laget sukkerfritt:

 

Sjakkbrettkaker/silkekaker

Pepperkaker

Mintkuler (ååh disse var storfavoritter i barndommen)

Peppernøtter

Krydderkake

Julekake

Brente mandler

Berlinerkranser

Risgrøt

Lussekatter

 


 ~Hva skal dere bake til jul?

52 kommentarer

52 thoughts on “Hva jeg vil bake til jul (sukkerfri)

  1. Så dekorative de sjakkbrettkakene var..Tror ikke jeg skal bake noe i år..et slag kanskje..vi får se :)) Mye godt på lista de i alle fall <3<3

  2. Skal nok bake til neste helg eller noe tenker jeg 🙂 Må også vaske kjøkkenet, så får se hva jeg tar først ;P Kanskje best å bake først, og vaske etterpå ;P
    Jeg er ganske snart ferdig med å pakke inn alle julegavene selv 🙂 Mangler noen esker å pakke noen av de i (Sånn blir det når det blir mye småting ;P) Så er det jo å sende de som skal sendes i posten 🙂
    Er så koselig å styre med dette <3 Gleder meg til å bake <3
    Du hadde litt av ei bakeliste selv ;D Og det blir nok moro <3
    Da jeg jobbet på sykehuset, fikk vi låne kjøkkenet på kveldstid etter jobb for å bake flere av oss sammen 🙂 For da kunne vi bake en eller flere typer, og så delte vi etterpå 🙂 Super koselig og sosialt, og man fikk jo flere typer 🙂

  3. Naam så mye godt! Jeg skal hvertfall bake lussekatter, hehe 😀 Husker mintkuler var stooor favoritt hos meg også da jeg var liten, nam!

  4. Hei!
    Jeg hadde bestemt meg for å IKKE bake noe, og kjøpte noen ferdige julemenner – og de smakte ikke noe godt…………så da skal jeg bake iallefall det. Også hadde du mye fint på den lista di over her, så det blir nok baking på meg også 🙂

  5. Gleder meg sånn til juleforberedelsene selv – selvom meste av julegaver alt er handlet inn, så gleder jeg meg til å lage noen selv også 🙂 Baking har jeg vært ekstremt dårlig på, men i år skal jeg definitivt få bakt noe <3

  6. Er ferdig med julegavene allerede. Lurer på om jeg får lov å bake sukkerfritt… Mulig jeg får noen blikk om jeg foreslår å “ødelegge” kakene på den måten. Skader ikke å prøve. 😊

  7. Søtmonsen ): Hehe ja det er nok like greit. Jeg vasker over benken så deigen ikke skal få “noko attåt”, men resten tar jeg etter bakinga 🙂 Så flink du er da som har kommet såpass langt, er ferdig med 4 personer tror jeg, og pakket inn masse småting 🙂 Ja det er utrolig koselig, gleder meg masse selv også <3 Ja er en ganske lang liste, kjenner jeg meg selv rett så klarer jeg nok ikke bli ferdig med halvparten engang hihi. Det hørtes veldig koselig ut, er ekstra herlig å kunne bake med noen andre <3

  8. Etdiktomdagen: Så dumt de ikke var gode, det er nok noe spesielt med hjemmelaget 🙂 Er veldig koselig med baking når man først får satt i gang 😀

  9. Charlene N. Nedrum: Det er ikke jeg heller, men gøy er det likevel 😀 Lagde en kake som så ut som en sliten skinnsofa engang, lo godt da den kom ut av ovnen xD

  10. kinesinterior: Ja, det er så koselig <3 Så flink du har vært som nesten er ferdig med gavene, har fortsatt en del igjen selv 🙂 Ja samme her, vi får satse på at vi får bakt en del denne jula 😀

  11. nymfemam: Så flink du har vært 🙂 Man må ta seg lov hihi 😀 Med litt blanding av søtning så er det ikke alltid man merker at det er sukkerfritt, jeg merket i fjor at det ble feil å bare bruke bare sukrin+. Så i år skal jeg prøve å forbedre oppskriften litt 🙂

  12. I år har jeg som mål å begynne litt tidlig selv men alt som skal gjøres. Pleier alltid være den som løper rundt som en tulling 22 og 23. desember, hehe 🙂 De så kjempe gode ut 🙂

  13. Har noen “must haves” hver jul som jeg lager, det er berlinerkranser, risboller, konfektkuler, pepperkaker, brune pinner og Sarah Bernard 🙂 Skal begynne denne uka slik at jeg får god tid 🙂

  14. denutroligereisen89: Ååh så mye godt 😀 Skal prøve å få begynt denne uken her jeg også, er greit å komme i gang så man slipper å stresse 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *