Sukkerfrie fastelavnsboller

Categories Mat og godsaker




I dag var det både fastelavn og morsdag, så mamma og jeg bakte sukkerfrie boller sammen. De ble utrolig gode, så jeg tenkte å dele oppskriften med dere! De smaker like godt som vanlige boller, til tross for at disse er uten tilsatt sukker, er rike på fiber og kan gjøres laktosefrie.

 

Oppskrift for 8 boller (jeg dobler alltid og fryser)
60 g melkefri melange
2 dl laktosefri melk

70 g laktosefri rømme (eller kesam som jeg brukte)
1 pakke fersk gjær (den blå)
50 g sukrin+
1ss Fibersirup Gold
2 ts kardemomme
1/2 ts himalayasalt
70 g Fiberfin
300 g steinmalt speltmel
1 økologisk egg

 

 

Fremgangsmåte
1. Smelt smøret, ha i melk og bland inn gjæren
2. Bland så inn sukrin+, fibersirup gold, himalayasaltet, kardemommen og kesam/rømme
3. Bland inn Fiberfin. Visste du at 1 ss Fiberfin inneholder like mye fiber som 1 kg grovt mel?
4. Så blander du inn speltmelet, ikke tilsett mer når deigen slipper kjelen
5. La deigen heve i 1 time under et håndkle, den skal bli omtrent dobbel så stor
6. Rull deigen i en lang pølse og del i 9 deler
7. Rull ut boller og sett på et brett
8. La bollene etterheve under håndkle i 30 minutter
9. Pensle bollene med vispet egg og stek midt i ovnen på 200 grader til de er gyldne (omtrent 12 minutter)

 

 

Syltetøy
1 halv pakke økologiske frosne jordbær
2 ss sukrin+
Ønsket mengde gojibær (jeg brukte bare 1 ts da jeg ikke er så glad i smaken, gradvis tilvenning er tingen)
1-2 ss chiafrø

 

 

 


Fremgangsmåte
1. La jordbærene tine litt i romtemperatur sammen med sukrin+
2. Knus de med en moser til myk konsistens
3. Tilsett gojibær og chiafrø (kan bløtlegges på forhånd for å blandes lettere)
4. La det tine helt til du får ønsket konsistens

 

 


Krem
3 dl fløte
2 ss sukrinmelis
Litt vaniljepulver

 

 

Fremgangsmåte
1. Pisk alle ingrediensene sammen til krem

 

 

~Håper alle hadde en fin fastelavn og morsdag

 

#sukkerfri #fastelavnsboller

66 kommentarer

66 thoughts on “Sukkerfrie fastelavnsboller

  1. Så kjempegodt ut! Så flinke dere er 🙂
    Har forresten en fotokonkurranse på bloggen min nå hvor du kan vinne blant annet en goodiebag og en gratis header. Ta en titt, og delta om du ønsker 🙂

  2. Mange flotte og fine bilder
    ser meget delikat og smakfullt ut
    var sikkert som en drøm av smaker i munnen
    tusen takk skal du ha for oppskriften, nå kjenner jeg en som kommer til å bli veldig glad
    Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen :)? Legge igjen en hilsen 😉

  3. Jeg tror faktisk jeg skal prøve å sette mål til å lage sån her… kanskje neste år. Haha! 😀 Takk igjen for oppskriften 🙂
    (Og Takk for at du tok nesa innom bloggen min og la igjen en kommentar forresten, det setter jeg veldig pris på!)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *