Februar 2022 – oppsummering

Categories Blogg

Mål for måneden
1. Donere penger til Nettverk for dyrs frihet. Jeg donerte ikke så mye, men litt kan gjøre mye om alle deltar! Det føles godt å kunne støtte noen som gjør en fantastisk jobb for dyrene. 
2. Redigere ferdig de uredigerte bildene fra harddisken. Det var en god del uredigerte bilder på grunn av pc-bytte og en del surr med filene, men nå har jeg hvert fall fått redigert de. Det mangler en god del filer som av en eller annen grunn ikke ligger på harddisken, men det var godt å få reddet mesteparten. 
3. Lese ferdig en bok. På grunn av helsesituasjonen min har det blitt vanskelig å lese bøker, og jeg har måtte senke kravene til hvor mye jeg skal klare å lese. Lenge ga jeg opp på all lesing generelt, men nå prøver jeg å finne en mellomting som ikke gjør meg verre. Hittil i år har jeg lest to bøker, som er veldig lite til å være meg. Det var i tillegg ganske lite tekst i disse bøkene, men det føles godt å få begynt igjen. 
4. Mate byduene. Dette prøvde jeg på, men da jeg gikk til byen fant jeg dessverre ingen duer. Jeg fant ender på vei hjem, så da ble det litt mat på dem i stedet. 
5. Prøve en ny vegansk oppskrift. Dette punktet glemte jeg helt bort.
6. Blogge mer. Jeg har ikke blogget hver dag, men en god del mer enn på lenge. I tillegg har innleggene vært lengre og med flere bilder.
7. Ta bilder av de nye bøkene jeg fikk til jul. Min bokbesettelse består ikke bare av å lese bøker, men også å ta bilder av dem. Alle bøker er jo så fine!
8. Lære meg den eksterne blitsen bedre. Enda et punkt som gikk i glemmeboken denne måneden.
9. Teste noen av matnyhetene som kommer. Jeg har ikke fått testet så mange av dem, men noen hvert fall. Det er alltid like spennende når det kommer nyheter i matbutikkene.
10. Svare på alt av e-poster, DMs og lignende. Det tok litt tid, men jeg klarte å få svart på alt. Nå har det riktignok hopet seg litt opp igjen, men jeg fikk i hvert fall svart på en del av de gamle meldingene. 

 

 

 

 

Filmer sett

 

The runner handler om en blodig og merkelig kvinne som reiser til en landlig og tilbaketrukken by.
Utgitt: 2022
Sjanger: Horror
Regissør: Boy Harsher, Jae Matthews, Augustus Muller
Lengde: 39 min
Stjerner: ⭐✰✰✰✰
Vurdering: Dette virket mer som en reklame for musikkvideoen deres enn en film, og er ikke noe jeg vil anbefale videre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bøker lest

 

 

F-ordet 155 grunner til å være feminist inneholder mye informasjon om det å være feminist, skrevet av forfattere som har vært gode bidragsytere i den feministiske debatten. Boken inneholder tips til hvordan man kan svare på typiske argumenter i debatten om likestilling, og prøver å peke ut en retning for dagens feminisme.
Utgitt: 2015
Sjanger: Feminisme, faglitteratur
Forfatter: Marta Breen, Madeleine Schultz, Jenny Jordahl
Lengde: 229 sider
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: En fin, morsom og lærerik bok som tar opp viktige temaer og gir gode tips til hvordan man kan diskutere feminisme i dagens samfunn.

 

 

 

 

 

 

Frøboka – Handbok for innsamling av lokale frø til insektvennlig blomstereng er utgitt med støtte fra Sparebankstiftelsen, Landbruksdirektoratet og Landbruks- og Matdepartementet, LMD. Forfatteren har sammen med åtte kolleger fra NIBIO laget denne boken for innsamling av blomsterfrø. Boken består av nyttige tips når du ønsker å lage din egen blomstereng.
Utgitt: 2021
Sjanger: Faglitteratur
Forfatter: Ellen J. Svalheim
Lengde: 206 sider
Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vurdering: Denne boken er svært aktuell i disse tider, og ga mange fine tips til hvordan man kan gå frem for å hjelpe humler, bier og andre pollinatorer.

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Februar 2022 – oppsummering

  1. Praktisk med slike lister, og så ser man hva som gjenstår… Dessuten kjekt å ha igjen noe til senere også 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *