Planlegging av såing

Categories Blogg

De siste årene har jeg alltid plantet litt forskjellig på våren, med litt ymse resultat. Det har vært alt fra diverse krydderurter til honningmeloner og kiwi. I fjor plantet jeg tomat og paprika, men de fleste ble angrepet av enten fugler eller snegler og brakk til slutt. Kun én av plantene overlevde, og jeg fikk en bitteliten paprika sent på høsten. I år har jeg lyst til å prøve igjen, men er ikke helt sikker på hva jeg ønsker å så.

~Har dere noen forslag? Og skal dere så noe spiselig i år?

10 kommentarer

10 thoughts on “Planlegging av såing

  1. Jeg plantet også paprika og tomat i fjor. I tillegg hadde jeg en del krydderurter. Jeg lagde gele av paprikaen. Den ble god på osten 🙂 Tomat og paprika hadde jeg på verden. Disse holdt seg bra og vokste godt. Krydderurtene som sto på barmark var litt mer puslete. For to år siden hadde jeg poteter som jeg plantet i spesielle potetpotter. Det var ingen stor suksess.

    1. Jeg tror det blir paprika her igjen også, føler den er litt lettere å få til. Kanskje jeg skal prøve på tomat igjen også, har testet det tidligere. Krydderurter har jeg også hatt, men jeg kjøpte ferdig i potte på butikken. Timian var den eneste jeg klarte å holde liv i, den hadde jeg lenge. Fant ut at den holdt seg best når den fikk vann på skål under, i stedet for å vanne oppi potta. Men jeg gikk litt amok med saksa da jeg lagde mat og snauklipte den helt, etter det kom den seg aldri igjen hehe. Gele av paprika har jeg aldri prøvd, men det hørtes jo veldig godt ut!

  2. Nydelig bilder 🙂 Moro å dyrke noe selv..etter vi flytte i leiligheten prøvde jeg jordbær..men di ble spist av skjærene..så det har jeg gitt opp..hehe.. Blir kanskje noe kruspersille eller gressløk i potter tenker jeg :))

    1. Hehe ja det har skjedd flere ganger her også, alle spirene mine ble tatt av fuglene 😛 Etter det fant jeg et litt tryggere sted for dem å stå, men da kom jo sneglene i stedet og da knakk flere likevel. Hadde mange planter, var kun én som til slutt klarte å komme seg. Så det ble én bitteliten paprika til meg på høsten hehe 😀 Gressløk er veldig godt, har noen av de i hagen jeg også 🙂

  3. å så kult! jeg har så lyst å få meg min egen urtehage en dag! Kunne tenkt meg selv å så hvit salvie, men klimaet er nok ikke varmt nok her i norge, så da må det nok bli vanlig salvie i såfall 😛 Og lavendel! det lukter så godt! Du kan jo prøve flere urter eller kanskje prøve deg på bær? <3

    1. Ja uten drivhus blir det kanskje litt vanskelig? Men vanlig kan jo hende går, skader ikke å prøve 🙂 Bær har jeg ikke prøvd så mye på, kanskje jeg skal prøve på det. I fjor plantet jeg markjorbær i potter, fikk et par markjordbær til slutt hehe 🙂

  4. Morsomt prosjekt. Skulle ønske jeg hadde grønne fingre, men det har jeg ikke. Hva med gulrøtter, sukkererter? 🙂

    1. Det har i grunn ikke jeg heller, men det er morsomt å prøve likevel 😀 Ja kanskje jeg skulle prøvd på noe sånt, tror ikke jeg har prøvd å så hverken gulrøtter eller sukkererter før 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *