Sprø og fiberrike pepperkaker uten sukker

Categories Mat og godsaker


Første runde med pepperkaker ble dessverre mislykket, men nå har jeg endelig funnet en oppskrift som smaker veldig godt! Jeg tok utgangspunkt i Lindastuhaug sin oppskrift og gjorde et par endringer.

Du trenger
80 g meierismør
30 g fibersirup gold
40 g sukrin gold
25 g sukrin+
1/2 ts bakepulver
1/2 pakke Santa Maria pepperkakekrydder
1 egg
3 ss fiberfin
Ca 160 g speltmel

Fremgangsmåte
1. Smelt smør, fibersirup gold, sukrin gold og sukrin+ på svak varme. Når alt er blandet tar du kjelen av varmen og lar blandingen avkjøle seg
2. Tilsett bakepulver, krydderet og egget, bland godt
3. Bland inn litt og litt fiberfin
4. Tilsett litt mel av gangen til du får en fast deig. Ikke bland inn for mye av gangen, der bommet jeg første gang (tålmodigheten lenge leve hehe).
5. Ha litt mel på benken og  kjelve ut deigen så tynt det lar seg gjøre og stikk ut pepperkaker med former
6. Stekes på stekebrett med bakepapir midt i ovnen på 175 grader i ca 10 min (ovnen her er helt merkelig, så det er vanskelig å beregne tiden for dere med normale ovner hehe). Avkjøl på rist og oppbevar i kakeboks

~Har dere bakt noen kaker til jul?

 

#sukkerfri

66 kommentarer

66 thoughts on “Sprø og fiberrike pepperkaker uten sukker

  1. Ser i alle fall veldig gode ut…fine bilder også :)) I år tror jeg ikke det blir noe baking på meg til jul… får kjøpe litt .. God natt <3

  2. Så bra du ikke ga opp selv om første runden ble mislykket, så fine de var! 😀 Gode så de ut også, men kan ikke huske jeg har smakt pepperkaker uten sukker, heheh!

  3. annebe: De var veldig gode, blir nok flere runder med denne frem mot jul for jeg har allerede klart å spise to porsjoner hihi <3 Tusen takk! Det er veldig kjekt at det går an å kjøpe ferdig også 🙂

  4. De så kjempegode ut! Jeg har dessverre ikke fått tid til å bake enda fordi jeg er midt i en eksamensperiode 🙁 Pepperkaker er de nest beste julekakene jeg kan få. De slår nemlig ikke Sarah Bernard 😀

  5. Karoline Brekkan: Nei, da er det ikke så lett å få tid til baking… Masse lykke til med eksamen! Er faktisk ikke sikker på om jeg har smakt Sarah Bernard før, da burde jeg sjekke ut det nærmere 🙂

  6. Oi så spennende! De blir vel ikkje like som originale, men eit veldig godt alternativ er det nok 😀
    Eg har forresten ein liten giveaway på bloggen min no 🙂 Stikk gjerne innom! <3

  7. Ida: Smaken ble faktisk utrolig lik 😀 Jeg skulle nok kjevla deigen litt tynnere, men ble alt i alt veldig fornøyd og skal lage dobbel porsjon neste gang (allerede spist opp den første hihi)

  8. Janne Haukom Breland: Tusen takk! Hehe ikke alltid man lykkes med baksten, men bra at pepperkakene ble vellykket da 😀 Pepperkaker er jo utrolig godt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *