Vegetarianer i 6 år

Categories Hjertesaker

I dag er det hele 6 år siden jeg ble vegetarianer! Det hele startet med 30 dager for dyrene der man fikk oppskrifter og tips på e-post, men etter de 30 dagene ville jeg altså ikke spise kjøtt igjen. Tanken om å kutte ut kjøtt hadde vært der lenge, men pga en spiseforstyrrelse så ble jeg anbefalt å ikke gjøre det. I tillegg syns jeg det virket så vanskelig, jeg er oppvokst med kjøtt i kostholdet og elsket smaken. Men etter 30 dager uten så jeg helt annerledes på ting. Jeg kunne for første gang se dyr i øynene uten dårlig samvittighet.


Det var akkurat som jeg så på dyr på en helt ny måte. Jeg visste jo selvfølgelig hvor kjøtt kommer fra og hva som skjer med dem, men jeg tror jeg lukket øynene for å beskytte meg selv. Jeg har sett mange videoer om hvordan disse dyrene har det, men det var først da jeg kuttet ut kjøtt en stund at jeg virkelig følte på hvor grusom denne industrien egentlig er. Det var som jeg så det med helt nye øyne, eller kanskje som om jeg åpnet dem for første gang. Og etter det har det bare føltes riktig å ikke spise kjøtt for meg.

De siste årene har stadig flere kuttet ned på kjøtt, dette er gode nyheter! Ikke bare for dyrene, men også for miljøet og vår egen helse. Nedenfor har jeg samlet noen linker fra kjøttfrie innlegg her på bloggen, håper de kan være til inspirasjon

Grønnsaksgryte

Vegansk og sukkerfri sjokolade-is

Grønn smoothie

Chili sin carne

Vegansk soft-is (grunnoppskrift)

Vegetarnyheter fra Fjordland

Veganske, sukkerfrie og glutenfrie oreokjeks

37 kommentarer

37 thoughts on “Vegetarianer i 6 år

  1. Takk for de linkene. Jeg har alltid hatt lyst til å kutte ut kjøtt, kanskje på tide å prøve nå som det er jeg som lager middagen.

  2. Det er bra :)) Eldste sønn her spiser vegetarmat..og vi har det også av og til…mye godt en kan lage :)) Så bra med noen tips til oppskrifter :)) God helg videre <3

  3. Godt gjort! Har stor respekt for dem som gjør det av en grunn ikke bare fordi det er “in”. Jeg spiser kjøtt, men veldig lite. Mye god mat uten kjøtt. Tommel opp 🙂

  4. Utrolig hva en sånn liten prøveperiode kan føre til, og så bra at du har klart å holdt deg sånn nå i 6 år! Skulle ønske jeg kunne si det samme også, dessverre er jeg enda i den fasen at jeg bare tenker på det.. Men har faktisk troa på at jeg kan komme meg dit du er en dag jeg også.
    Håper forresten at du får en kjempeflott søndag! 🙂

  5. gz med 6år! Stor respekt for vegetarianere!
    Jeg hadde aldri klart å bli det, derfor er det alltid fint å se andre med en slik livstil. Bra noen gjør det for dyra <3 Keep up the good work!
    Har 2 faste dager/uken jeg ik spiser kjøtt, men mere klarer jeg ik. Derimot har jeg stor respekt for mat og setter stor pris på maten jeg får i meg =) Kaster ekstremt lite mat.
    Om jeg ik tar feil så bodde du i Drammen ik sant? Anbefaler deg virkelig Elite Mat på Tollbugata 30 på strømsø. så masse utvalg på frukt og grønt, et Paradis for vegetarianere <3 Om du ik allerede handler der da =) Spørr du eiern, så får du helt sikkert tatt bilder og vist fram i bloggen også. Er mye man ik får tak i t.o.m på Meny.
    Ha en forsatt fin sommer Iselin

  6. FoodIsLoveFoodIsLife: Tusen takk for det! 2 dager utgjør faktisk en veldig stor forskjell, stå på du er kjempe flink! Ja det stemmer 🙂 Tror jeg har vært der, men det er en del år siden. Takk for tipset, må komme meg bort dit igjen 🙂 Var på en av de butikkene der og fikk 1kg bananer for 2 kr en gang, hadde frosne bananer i fryseren i laaaaang tid etterpå, helt fantastisk 😀

  7. Gratulerer! Kjempe bra. Her spiser vi veldig lite kjøtt. Lager så si aldri kjøtt hjemme lenger, hender vi spiser litt kjøtt ute. Blir dårlig av spesielt svinekjøtt. Allle dyrene burde jo vært spart men de har det litt verre føler jeg. Håper du kan legge ut litt om det og maten du spiser her av og til 🙂 Stå på! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *